عشوائية

أتساءل: ما الذي تفعله امرأة تشعر انها بالصدفة، بالصدفة المحضة، بقيت على قيد الحياة؟ كيف تسلك في الدنيا إن كان وجودها، كل السنين والشهور والأيام واللحظات الحلوة والمُرّة التي عاشتها، فضلَة حركة عشوائية لقدر غريب؟ كيف تسلك في الدنيا؟"


د. رضوى عاشور

Thursday, February 1, 2007

رسالة

أنا بشتغل أخصائية موارد بشرية فى شركة ، مسئولة عن حاجتين، التدريب و التوظيف. طبعاُ أقصد بالتدريب إنى أنظم كورسات للناس اللى فى الشركة مع مراكز متخصصة و كلام من ده .. والتوظيف هو انى أعمل إعلانات عن الوظايف المطلوبة عندنا على النت و أفرز السى فيهات اللى بتوصلنا .. ده لأنى يادوب لسه بخطى أول خطوات فى المجال .. مانتو عارفين، يادوب لسه مخلصه دراسة المجال من مدة قليلة .. المهم عشان ماطولش عليكم ... إحنا منزلين إعلانات اليومين دول عاوزين مديرين لاقسام معينة .. فطالبين من ضمن الشروط إنهم يكونوا خبرة من 5 - 7 سنين .. يادوب بما انهم مطلوبين لادارة اقسام .. ولا ايه؟ المهم النهاردة الصبح يا دوب لسه بفتح الآوت لوك .. ولقيت سى فيهات طبعا نازلة ترّف بالعبيط .. المهم، إبتديت أشوفهم بقى واحدة واحدة - وابقوا فكرونى أحكيلكم على مهازل السى فيهات فى يوم - و لقيت الرسالة دى من ضمن اللى وصلنى .. تنحت شوية كده و بعدين إستوعبت .. وفكرت إنى أنشرها هنا و أنشر ردى عليها ... وانا نقلتها بالحرف : د
د
لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم ارحموا اهالينا من الخبرة اللى بتطلوبها مشكلة البطالة هى اللى الناس اللى زى بيتخرجوا ولا يجدون شغل ولما يلاقو وظيفة يطلبوا منهم خبرة ولحل هذه المشكلة ليس لهل حل سوى الوسطة طيب وللى معهوش وسطة يروح فين؟
فى سوال عايز اسأل الناس اللى عندها خبرة فى بدايه عملها جبتهاا منين الاجابة: خبرة كانت منخرجه ومعاها طبعا خبرات السنيين 5سنيين خبرة هذا ليس لسان حالى فقط وانما حال جميع شباب خريجى هذه البلد وانا اسف على هذا الاسلوب ولكنى اردت ارسال هذه الرسالة الى المسؤلين عن التوظيف والموارد البشريه وهذه الرسالة ليست لشركة (.....) فقط وانما لكل الشركات التى تطلب خبرة وارقام فلكيه من سنوات الخبرة وشكرا انا اسمى: د (....)
د د
على فكرة هى وصلتنى كده .. عارفة إن فيها جملتين كأنهم مش كاملين بس هو ده اللى وصلنى .. و عموماً الهدف و المقصود من الرسالة وصل ...... طيب لو إنتو مكانى و جاتلكوا رسالة زى دى هيكون رد فعلكم إيه؟ أنا تنحت شوية .. و سرحت شوية .. وبعدين قعدت أكتب له رد ... و بعتهوله فعلاً ... يعنى بغض النظر عن إن رسالته دى مش مجالها ابداً إنه يبعتها لشركة عشان يعبر عن رأيه و لا عن حاله و حال معظم الشباب و الشابات .. يعنى هو ممكن يقول الكلام ده مع اصحابه، مع أهله، على مدونة، فى أى حته .. لكن تخيلوا الرسالة دى وصلت لواحد مدير بقى؟ هيكون رد فعله ايه؟ أبسط حاجة هيطنش تماماً مش كده؟
رسالته دى فكرتنى بصديق لقيته فى يوم بيكلمنى و بيسألنى على واحدة كانت بتشتغل فى الشركة القديمة بتاعة الكول سنتر اللى كنت بشتغل فيها ..د
د
قالى: "تعرفى فلانة؟" قلت له: "آه .. ليه؟" قالى: "أصلها كلمتنى يوم عشان انترفيو فى الشركة .. و كانت مصحيانى من النوم .. ولقيتها عمالة تدّلع كده فى التليفون و بتتكلم بنحنحة" قلت لله: "ههههه لا يابنى هى مش بتدلع ولا حاجة هى طريقتها كده فى الكلام و دى طبيعتها صوتها طفولى حبتين فتبان بتدلع و هى مش قاصده" قالى: " إييى؟ والله ؟ دانا اديتهملها فى جنابها و هزأتها بكلمتين" قلت له: "ياحلاوتك .. ده هى اللى ماسكه التوظيف فى الشركة و هى اللى بتنقى السى فيهات و تفرزها و ترشح ناس منها للانترفيو يا موكوس" قال لى: "مانا عرفت بقى بعدين من اصحابى اللى شغالين هناك .. قالولى قلت لها ايه يا مدهول دى كتبت على السى فى بتاعتك مرفوووووض بالبنط العريض .. كده مانتاش معتب الشركة دى ولا حتى لما تشوف قفاك من غير مرايا" قلت له: "فالح .. جتك نيلة فقرى" و كملنا الموضوع ضحك.د
د
بس اللى انا عاوزة أقوله أن الحركات دى ما بتاكلش هنا .. يعنى الرسالة دى مش هتعمل أثر فى نفس أى حد .. أصحاب البيزنس و مديرين مواردهم البشرية معظمهم - مش كلهم - ما يهموش غير مصلحته و بس .. لو عليهم هيجيبوا ناس بدكتوراه تصور ورق و تقضى طلبات .. و الله العظيم سواق صاحب الشركة اللى بشتغل فيها دلوقتى مؤهل عالى و شكله ابن ناس موت ده غير انه محترم أكتر من مهندسين بيشتغلوا فى الشركة .. هل مثلاً صاحب الشركة هيفكر يشغله فى الشركة بمؤهله بدل ما يشغله سواق؟ طبعاً لأ ... و أهو مش هيبقى فيه واسطة أكتر من صاحب الشركة نفسه .. لو له مزاج يشغله هيشغله رغم أنف الجميع .. ده لو عايز يعنى ... د
اللى عاوزه أقوله إنه طبعاً كل شىء نصيب .. لكن برضه المثل بيقول إسعى يا عبد وانا أسعى معاك .. وربنا العزيز بيقول "إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً" .. يعنى عمر الواحد ما هيدور و مش هيلاقى .. ممكن مايلاقيش اللى هو عاوزه ولا محتاجه بالظبط .. لكن هيلاقى حاجة يمشى بيها حاله .. و هو وشطارته بقى .. يا اما ياخدها سلّمة لحاجة أعلى و أفضل .. يا اما يفضل محلك سر و يفضل يشتكى ويقول أصل بختى، أصلى ماعنديش واسطة، أصل البلد مش عارف ايه .. د
شوف إحتياجاتك إيه .. وقدراتك و مؤهلاتك إيه .. و وفق مابين الاتنين .. و حاول دايما تحسن إمكانياتك العملية و قدراتك الشخصية عشان تتطور .. من غير كده ماحدش هيسأل فيك .. و هاتى بقى من هنا للصبح إن البلد مافيهاش شغل و مافيهاش ومافيهاش ... هتفضل مافيهاش و هتفضل ماعندكش و هتفضل تهاتى من غير ما حد يسأل فيك ...د
و أنا هنشر ردى على رسالة الزميل .. و أحب أسمع آراء الجميع طبعاً فى الرسالة وردها ... وربنا يوفقنا جميعاً و يحقق لنا كل أحلامنا يا رب .... د

2 comments:

تسـنيم said...

إزيك يا جميلة، حسيت أوي بالغيظ اللي كنتي فيه وانتي بتكتبي البوست وعندك حق في كل كلمة بس بصراحة مش كل الشركات بتطلب خبرة، انا واحدة اتعينت من غير خبرة لأن الشركة بتاعتي كانت طالبة حديثي التخرج علشان يتعلموا المجال على إيديها والشخصية والطموح وبس هما اللي كانوا الفيصل في التعيين وبصراحة أنا فرق معايا كورسات التنمية البشرية اللي خدتها بعد الكلية، فمعلش يا قمر في ناس كتيرة مش عارفة تعلق فشلها على إييه فبتعلقه على شماعة الخبرة المطلوبة.
محبتي وابقي نعالي زورينا

ME said...

يادى النور و السرور .. هو ممكن مايبقاش فشل قد ماهو كسل او قلة همة .. اوقات الواحد يبقى مش عارف يبدأ من ين او ازاى .. دى لوحدها مشكلة .. وربنا يكرمنا جميعاً :)